Skipsmotormekaniker

Også kjent som motormann, maskinpasser

2 + 2 år

567 480,-

mekking, motorer, verktøy

Hvilke interesser bør jeg ha for å passe som skipsmotormekaniker?

Du simpelthen elsker å skru på motorer og fikse ting med små og store verktøy. I tillegg føler du at å være på sjøen virkelig er det stedet der du har det aller best, med rå og ren havluft og sinnsyke stjernehimler. Dersom du ikke vet om dette passer for deg, prøv å skru fra hverandre en gammel moped eller gressklipper. Kan du få den til å virke igjen?


Passer ikke dette for deg? Tips en kompis eller venninne som du mener passer til dette.

Hvordan blir jeg skipsmotormekaniker?

Først må du gå 2 år på videregående skole;


1. år:
Vg 1 Teknologi- og industrifag eller Vg 1 Elektro og datateknologi

2 år: Vg 2 Maritime fag


Deretter må du gå 2 år som lærling i lærebedrift, før du avslutter med en fagprøve. Som lærling får du lønn i læretiden. Du kan lese mer om lærlingordningen her.


Hvor kan jeg jobbe som skipsmotormekaniker?

Du kan jobbe som skipsmotormekaniker på alle typer båter, fartøy eller skip. Det kan være supply-skip, ankerhåndteringsfartøy, fiskefartøy, passasjer og turist skip, fartøy i Kystverkets rederi, ferger, brønnbåt, arbeidsbåter for fiskeoppdrett, fraktefartøy med gravemaskin eller kraner, container- og lasteskip, sjøforsvaret og mange flere.

To motormenn diskuterer en oppgave i maskinrommet på et offshore-fartøy.Motormann dtrsmmer muttere på en maskindel med en stor pipenøkkel.Motormann på et offshorefartøy strammer muttere på en maskindel med en pipenøkkelOffshore-fartøy med solnedgang over horisonten.Motormann inspiserer en maskindel i motorrommet på et offshore-fartøy.Motormann med en enorm skiftenøkkel vurderer en oppgave i maskinrommet.Motormann justerer slangetilkobling til instrumenter i motorrom på et offshore-fartøy.

Hva gjør en skipsmotormekaniker?

Skipsmotormekanikere jobber for det meste i maskinen på båten sammen med maskinisten. De passer på at det er nok drivstoff, elektrisk strøm, kjøling på motorene og at alt fungerer som det skal. Går noe galt så fikser de det. Maskinisten og skipsmotormekanikeren diskuterer også hva som må fikses på forskjellige steder på båten og snakker om hvordan ting skal repareres og vedlikeholdes. Det er motormannen sin jobb å fikse ting, gjerne sammen med matrosene. Dette kalles vedlikehold og det kan innebære bruk av verktøy, sveising, pussemaskin og maling og vasking. På noen båter er skipsmotormekanikeren også med og lager mat til de som jobber ombord.

Hvordan ser fremtiden ut for en skipsmotormekaniker?

Det er behov for flere motormenn og maskinister i tiden fremover, både i Norge og på båter som går til utlandet. Det er spesielt mangel på motormenn på båter som går langs kysten av Norge i nærheten av Trøndelag, Møre og Romsdal og Vestland fylke. Her er det mye oppdrettsanlegg for fisk og da trenger de båter som fikser på anleggene og båter som henter fisk og fyller på ny fisk. Vi bor også i et land med fin og flott natur som turistene vil se og besøke, til det trengs det passasjer- og turistskip og ferger. Og alle disse båtene trenger motormenn og maskinister! Det kommer mye ny teknologi i tiden fremover og til det trengs det kloke hoder, flinke hender og ny kunnskap.

En motormann tjener i snitt 567 480,- i året.

Tallene er hentet fra Utdanning.no / Statistisk sentralbyrå. Les mer på utdanning.no om hvordan tallene er hentet inn.

Hvilke krav stilles til meg?

Utover det som kreves i absolutt alle yrker; at du møter opp når du skal og gjør jobben din på en skikkelig måte, stilles det krav til syn, hørsel og generelt god helse. Dette er lovpålagte krav for alle som vil jobbe på båter.

Kan jeg ta mer utdanning etter jeg har blitt skipsmotormekaniker?

Det er drøssevis med muligheter, men du trenger ikke stresse med alt dette nå. Når du begynner på videregående skole vil du få mer innsikt i hvilke muligheter som finnes og hva som interesserer deg.

Men siden du er litt nysgjerrig kan vi nevne at du kan utdanne deg videre til maskinist og bli maskinsjef, det er det samme som nestleder og sjef for maskinavdelingen på båten. Hvis du vil jobbe med båt eller personell, men ikke være ombord kan du også velge:

• Økonomi og ledelse

Skipsdesigner (de som tegner båtene før de blir bygd)

• Shipping og logistikk (de som bestiller last og oppgaver som båten skal frakte eller utføre)

Det er mange andre valg også innenfor den maritime bransjen hvis du velger å gå på fagskole, høyskolen eller på universitetet etter at du har fått fagbrev som motormann. Du finner mye god informasjon om muligheter på nettsiden Maritim Karriere.


Lurer du på noe?

Spør oss Send en e-post

Hos oss er det som regel Kjersti som vil svare deg. Hun jobber vanligvis mellom kl 0800 og 1600. Dersom du spør etter kl 1500 kan det hende at du må vente til neste dag før du får svar.